Denne side indeholder annoncer, og er dermed sponsoreret. Læs mere
Flere webshopejere er begyndt at få øjnene op for en ny Black Friday strategi. Dels skal strategien skabe mere værdi for kunderne, og dels skal den bidrage til shoppens omsætning – og i særdeleshed til indtjeningen. Mens forbrugerne sparer mange penge på Black Friday tilbud, er historien anderledes for mange af landets shops.
Butikkerne har svært ved at få den øgede omsætning til at afspejle sig på bundlinjen, og for mange er resultatet blodrøde tal efter Black Friday.
Black Friday sætter år efter år omsætningsrekord, og pengene vælter ind i shops landet over. Men kampen om kunderne er benhård, og efterhånden som varerne bliver billigere og billigere, falder butikkernes indtjening.
Butikkerne konkurrerer indbyrdes om at tilbyde de bedste priser, og opfindsomheden er stor. I stedet for at køre Black Friday tilbud på selve dagen, udvider mange perioden. Det er blevet til Black Weekend, Black Days, og nogle kører endda tilbud hele ugen under navnet Black Week.
Andre opfindsomme metoder til at kapre kunder er ekstra gode rabatter til shoppens klubmedlemmer, eller kunder der er tilmeldt butikkens nyhedsbrev. Det kan også være varer, der bliver billigere, efterhånden som dagen skrider frem og spil om, hvor stor rabat kunden kan opnå.
De gode knaldtilbud ender ofte med, at butikken står tilbage med et underskud. Den markedsføringsværdi som butikken håbede på, at Black Friday ville bidrage med udebliver eller er ikke på højde med investeringen.
Mange kunder husker udmærket, at de har gjort en god handel, men det får ikke kunderne til at vende tilbage. Dermed udebliver det mersalg, som der var kalkuleret med.
Desuden tyder det på, at Black Friday ikke udelukkende får kunderne til at købe ekstra ind. I stedet for at handle løbende bliver en del af indkøbene samlet sammen til Black Friday. Der er altså ikke tale om ekstra omsætning, men blot om at købet flyttes til et andet tidspunkt. Særligt i ugerne op til Black Friday oplever mange butikker et fald i omsætningen.
I dag er øget omsætning på Black Friday nærmest ligefrem proportional med øget underskud for mange webshops. Sådan en udvikling kan ingen være tjent med på den lange bane.
Flere butikker begynder derfor at tænke i alternative retninger for at bevare kundernes gunst, samtidig med at Black Friday rent faktisk bidrager positivt til tallene på bundlinjen.
I 2016 forsøgte Bodylab.dk sig første gang med en ny strategi, der straks vakte begejstring hos deres kunder. I stedet for at give et kontant nedslag i prisen, tilbød Bodylab.dk kunderne en gratis gave til en salgsværdi i omegnen af 100 kr.
Gaven indeholdt vareprøver fra det eksisterende sortiment, en prøve fra en ny produktlancering og en shaker. Prøverne var pakket ind i en flot sort kasse og fik navnet ”Black Box”.
Dermed fik virksomheden i Hadsund gjort en masse kunder glade, for forholdsvis små penge. Samtidig fik de markedsført både eksisterende og nye produktlinjer, og de fik solgt deres varer til fuld pris.
Strategien med at skabe merværdi for kunden, samtidig med at shoppen undgik at give rabat virkede – og kunderne var vilde med initiativet.
Succesen betød, at Bodylab de følgende år har fulgt op på denne helt specielle strategi. Håbet om at kunne skabe en værdi for deres kunder, som ikke bestod af rabat på produkterne, er opfyldt.
Bodylabs Black Box var superlækkert og eksklusivt designet og var påtrykt teksten ”A black box makes no promises it can’t keep” – et tjekket statement, der giver en oplevelse af kvalitet.
Bodylabs tiltag bliver helt sikkert ikke det sidste af sin slags. Det bliver spændende at følge med i, hvilke andre shops der følger i deres fodspor.
Denne form for strategi og tanken om at give kunderne en ny form for værdi, kan sagtens overføres til andre virksomheder. Det er vel nærmest kun fantasien, der sætter grænser for initiativerne.
Butikken kan med en ganske lille investering i en gratis gave give kunderne en oplevelse, de husker. Dermed har virksomheden en god mulighed for at øge omsætningen og tilmed også tjene penge på Black Friday cirkusset.
Indlægget er produceret i samarbejde med PerB Cars.